Sunday, April 29, 2007

picture

Olahraga

Pertandingan lumba lari sedang diadakan dan pemain membuat larian dalam acara lari berpagar
Dari pasukan Liga Besbol Amerika di Oakland, California lihat
Olahraga Oakland.
Olahraga, juga dikenali, dipanggil di dalam
Bahasa Inggeris Amerika disebut trek dan padang atau trek dan padang olahraga. mempunyai pelbagai jenis acara seperti acara lumba lari, melempar, dan melompat. Perkataan ini diambil dari Greek disebut "athlos" bermaksud "pertandingan".

Sejarah

Olahraga adalah sukan asli di Sukan Olimpik pertama balik ke dalam 776 SM di mana acara itu hanya dipegang adalah stadium panjang lumba jalan kaki atau "stade".
Terdapat beberapa orang lain "permainan-permainan" diadakan sepanjang zaman era klasik


Eropah:
Pythian Games (mengasaskan
527 SM) diadakan dalam Delphi setiap empat tahun *Nemean Games (mengasaskan 516 SM) diadakan dalam Argolid setiap dua tahun *Isthmian (mengasaskan 523 SM) berpaut Segenting bagi Corinth setiap dua tahun (setahun ada yang yang mengikuti Sukan Olimpik)
Roman Permainan-permainan – Muncul dari Etruscan lebih suka semata-mata orang Yunani akar-akar, Roman Permainan-permainan deemphasized footraces dan membaling. Sebagai ganti, sukan-sukan orang Yunani kereta kuda lumba dan gusti, serta Etruscan sukan pertempuran gladiator, mengambil tengah pentas. Orang lain dinikmati olahraga peraduan-peraduan, seperti bangsa
celts, Teutons dan orang goths yang dijayakan Orang-orang Rom. Bagaimanapun, ini adalah kerap berkaitan dengan latihan pertempuran, dan bukan dengan baik dikelolakan. Di Zaman Pertengahan anak-anak lelaki kepada orang orang bangsawan akan terdidik dalam berlari, melompat dan gusti, tambahan kepada menunggang, berlawan tombak dan senjata latihan. Peraduan-peraduan antara pesaing-pesaing dan kawan-kawan mungkin telah ramai. Alasan-alasan yang atas kedua-dua rasmi dan tidak rasmi. Banyak sukan olahraga telah ditemui disokong dalam Eropah seluruh zaman-zaman. Bagaimanapun, di Britain mereka telah jatuh pertolongan antara abad ke-13 dan abad ke-16 disebabkan oleh sekatan-sekatan kerajaan di sukan-sukan bertujuan untuk mengurangkan amalan seni memanah. Selepas pengharaman ini adalah mengangkat dalam abad Ke-17 sukan-sukan bermula makmur sekali lagi, tetapi ia bukan hingga abad ke-19 organisasi itu bermula kelihatan. Ini termasuk penggabungan nalar sukan-sukan dan latihan ke dalam rejim-rejim sekolah. [Maktab Tentera Diraja]], Sandhurst telah mendakwa menjadi pertama untuk menerima ini di 1812 dan 1825 tetapi tanpa apa-apa bukti sokongan. Terakam paling awal mesyuarat adalah terancang di Shrewsbury, Shropshire di 1840 oleh Royale Sekolah Shrewsbury Cari. Terdapat butir-butir mesyuarat dalam satu siri dari surat-surat ditulis 60 tahun kemudian oleh CT Robinson yang ialah seorang murid di sana daripada 1838 untuk 1841.
Acara-acara olahraga yang moden adalah dengan biasanya dikelolakan sekitar satu balapan larian 400 meter, yang mana kebanyakan daripada acara-acara bergerak berlaku. Acara padang (berpagar, melompat, dan membaling) sering diambil tempat dalam menurunkan di pusat balapan larian.
Banyak peristiwa olahraga ialah satu punca yang purba dan ada yang telah dikendalikan dalam kompetitif dibentuk oleh purba
Greeks. Olahraga adalah termasuk moden yang pertama di Sukan Olimpik di 1896 dan telah sebahagian dari program semenjak, menyediakan tulang belakang Sukan Olimpik. Wanita-wanita tidak dibenarkan menyertai acara balapan dan acara padang Sukan Olimpik di sehingga 1928. Satu badan pentadbiran antarabangsa (IAAF) telah ditubuhkan pada 1912. IAAF Kejohanan Dunia yang luar, mantap, dan berasingan pada 1983. AAU (Kesatuan Olahraga Amatur) adalah badan pentadbiran dalam Amerika Syarikat sehingga ia runtuh di bawah tekanan daripada kemaraan profesionalisme pada lewat 1970-an. Satu badan pentadbiran yang baru yang dipanggil Kongres Olahraga (TAC) telah dibentuk, ia adalah kemudian dinamakan semula Jalan USA dan bidang (USATF atau AS T&F). Tambahan pula, organisasi kurang berstruktur, Pejalan-pejalan kali Jalan Kelab Amerika (RRCA) juga wujud dalam Amerika Syarikat untuk menggalakkan lumba jalan kaki. Kedua-dua pertubuhan membenarkan atlet-atlet untuk menerima wang untuk larian meletakkan satu penghujung untuk larian meletakkan satu penghujung untuk "shamateurism" bahawa wujud sebelum.

Trek dan padang dalam
Di situ adalah dua musim untuk mengesan dan bidang. Terdapat satu musim yang tertutup, berlari semasa musim sejuk dan satu musim yang luar, berlari semasa musim bunga dan musim panas. Kebanyakan jalan tertutup adalah 200 meter. Bagaimanapun kurang kerap, terdapat jejak-jejak yang lebih kecil dan lebih besar yang menyukat daripada antara 145 (11 pusingan untuk sebatu) untuk 300 meter. Jalan tertutup terdiri daripada empat hingga enam lorong-lorong dari lapan hingga sepuluh di satu jalan yang luar. Sering satu kehendak jalan tertutup telah dibankkan pusing untuk pampasan untuk selekoh ketat.

Dalam satu pertemuan jalan tertutup atlet-atlet bertanding acara-acara sama sebagai satu luar berjumpa dengan kecuali 100 m dan 110 m/100 m pagar-pagar (diganti oleh 60 m pecut dan 60 m berpagar mempunyai banyak tahap dan kadangkala 55 m pecut berpagar 55m di tahap sekolah tinggi), dan 10,000 m jalan kaki dan 3,000 lari berhalangan 3,000m. Berjumpa tertutup juga mempunyai penambahan satu 3,000 m berlari dengan biasanya di kedua-dua tahap yang pelajar kolej dan elit dari 10,000 m. 5,000 m adalah acara itu terpanjang biasanya berlari dalam rumah, walaupun terdapat situasi-situasi di mana lebih panjang jarak telah berlumba. Di pertengahan abad ke-20, di sana terdapat satu siri dari bangsa 'perang tanding bangsa' di Madison Segi Empat Garden's (NY) jalan tertutup, sesetengah yang mana digambarkan dua orang manusia lumba satu maraton (26.2 ketul batu). bagaimanapun, ini adalah satu sangat jarang berlaku, untuk sebab-sebab yang nyata. Dalam beberapa peristiwa, di sana boleh juga menjadi satu 500 m lumba sebagai ganti keterbukaan 400 m biasanya ditemui di luar, dan dalam banyak kejohanan pelajar kolej bangsa dalam rumah kedua-dua adalah dipertikaikan.

Dalam acara padang, acara yang menonjol hanya lompat tinggi, lompat bergalah, lompat jauh, dan lompat kijang. Merejam lembing, baling tukul besi, dan lempar cakera adalah ditambah yang cuma untuk luar, terdapat biasanya tidak cukup ruang dalam sebuah stadium yang tertutup untuk peristiwa-peristiwa ini.
Acara-acara lain unik untuk acara tertutup (terutama sekali di Amerika Syarikat) adalah 300m, 600m, 1000m dan 35 paun. Di sesetengah negara(terutamanya Norway), lompatan sejauh dan kedudukan-kedudukan lompat tinggi adalah juga ditandingi.
Untuk multi acara atlet-atlet terdapat Pentatlon untuk perempuan (terdiri daripada pagar-pagar lari 60 m berpagar, lompat tinggi, lontar peluru, lompat jauh dan lari 800 m) dan heptathlon untuk lelaki (terdiri daripada lari 60 m, lompat jauh, lontar peluru, lompat tinggi, lari 60 m berpagar, lompat bergalah dan lari 1000 m).


Trek dan padang luar

Jalan luar dan musim bidang bermula dalam musim bunga dan mungkin berterusan melalui musim panas. Biasanya jejak-jejak adalah sebuah bentuk bujur mengikuti 400 meter, bagaimanapun, beberapa jalan lama adalah masih berhati-hati di halaman-halaman, supaya mereka mengukur 440 halaman. Jalan terdiri daripada 6-10 lorong-lorong dan, untuk lebih besar jejak-jejak pelajar kolej, satu lumba kuda berhalang jalan dengan sebuah lombong air. Ini boleh dalam atau di luar jalan, membuat untuk seekor giliran lebih ketat atau satu pusingan yang lebih luas. Sering sekolah-sekolah akan menempatkan satu bidang di tengah-tengah jalan, biasanya bola sepak/bola sepak/sejenis permainan bola, disebabkan oleh saiz dan bentuk mereka. Bidang dalam ini adalah dengan biasanya dikenali sebagai kawasan dekat. Baru-baru ini, sesetengah daripada bidang ini telah disediakan AstroTurf atau FieldTurf dari rumput.

Acara padang terdiri daripada lompat tinggi, lompat bergalah, lompat jauh, lompat kijang dan tembakan meletakkan. Juga terdiri daripada rejam lembing, baling tukul besi dan lempar cakera. Bagaimanapun, ini adalah kerap berada di luar stadium kerana mereka bermula dari satu jumlah yang besar menjarakkan dan mungkin merosakkan padang rumput. Bagaimanapun, banyak jalan tanpa satu padang olahraga dalam penggunaan tengah kawasan dekat untuk peristiwa-peristiwa membaling.

Acara
Terdapat variasi lain selain satuan disenaraikan di bawah tetapi bangsa-bangsa panjang luar biasa (contoh 300 m) adalah dijalankan banyak kurang kerap. Luar biasa bangsa adalah dengan lazimnya diadakan semasa musim tertutup disebabkan oleh 200m yang lebih pendek jalan tertutup. Kecuali larian batu, bangsa berdasarkan agung jarak adalah jarang sekali atur terus jalan ada lagi selepas kebanyakan jalan telah bertukar daripada sesuku batu (402.3 m) untuk 400 meter; semua recordkeeping untuk jarak agung telah ditamatkan. Bagaimanapun, banyak rekod buku-buku masih boleh telah mempunyai pemegang rekod dunia baru(masa ini
Hicham El Guerrouj bagi Maghribi) disebabkan oleh kepentingan yang seluruh dunianya.

Manusia dan wanita-wanita tidak bersaing menentang satu sama lain. Wanita-wanita umumnya berlari jarak sama seperti manusia walaupun berpagar dan halangan-halangan lumba kuda berhalang adalah rendah dan pemberat tembakan, cakera, lembing dan tukul adalah kurang.

Acara balapan - acara-acara larian dikendalikan atas satu 400 meter jalan.

berlari pecut: peristiwa-peristiwa sehingga dan termasuk 400 m. Kejadian-kejadian umum adalah 60 m (dalam rumah cuma), 100 meter, 200 meter dan 400 meter.

jarak menengah: peristiwa-peristiwa daripada 800 m untuk 3000 m, terutama

800 meter, 1500 meter, batu dan 3000 m. Di Amerika Syarikat (sekolah-sekolah tinggi terutama), acara-acara jarak termasuk 800 m, 1600 m (batu), dan 3200 m (2 ketul batu).

lumba lari berhalang - satu kaum (biasanya 3000 m) di pelari-pelari yang harus berunding halangan-halangan dan lompat air.

Lari jarak jauh: larian 5000 m ke atas. Kejadian-kejadian umum adalah 5000 m dan 10000 m.

Lari Berpagar: 110 m pagar-pagar tinggi (100 m untuk perempuan) dan 400 m pagar-pagar pertengahan (300 m dalam sesetengah sekolah-sekolah tinggi).

lari berganti-ganti: Lari berganti-ganti 4 x 100 meter, Lari Berganti-ganti 4 x 400 meter, 4 x 200 m, 4 x 800 m, sebagainya. Beberapa acara, seperti menyampaikan medley, adalah dengan jarang sekali larian kecuali dekat geganti besar karnival. Banyak sekolah tinggi Amerika larian 4 x 8, 4 x 2, 4 x 1 dan 4 x 4, dengan 4 x 4 ada penyudah acara untuk pertemuan.

Marathon/Lumba lari di jalan: dikendalikan atas terbuka.

Lari jarak jauh: larian 5000 m ke atas. Common events are 5000 m dan 10000 m.

Lari Berpagar: 110 m lari berpagar(100 m untuk wanita) dan 400 m lari berpagar pertengahan (300 m untuk sekolah tinggi).

Relay: Lari berganti-ganti 4 x 100 meter, Lari Berganti-ganti 4 x 400 meter, 4 x 200 m, 4 x 800 m, sebagainya. Acara yang sama, menyampaikan medley, adalah dengan jarang sekali larian kecuali karnival besar. Banyak sekolah tinggi Amerika larian 4 x 8, 4 x 2, 4 x 1 dan 4 x 4, dengan 4 x 4 ada penyudah acara untuk pertemuan.

Marathon/Lumba lari di jalan: dikendalikan atas jalan-jalan keterbukaan, tetapi sering penyudah di jalan. Kejadian-kejadian umum adalah separuh maraton dan maraton.

Lumba jalan kaki: biasanya dikendalikan atas keterbukaan jalan-jalan. Kejadian-kejadian umum adalah 10 km, 20 km dan 50 km.

Acara padang **Acara melempar ***Lontar peluru
Baling tukul besi
Rejam lembing
Lempar Cakera
Acara melompat ***
Lompat tinggi
Lompat jauh
Lompat galah
Lompat kijang
lompat tinggi
Acara gabungan **
pentatlon
Heptathlon
Dekathlon

No comments: